Stephen Flatt – Cumberland Bones

Stephen Flatt - Cumberland Bones album cover

Wie zegt dat het Nashville ontbreekt aan verfijnde liedjesschrijvers heeft het mis. Stephen Flatt is er zo één en stapt uit de schaduw van zijn band en gaat op de solo tour. Zijn eerste plaat als solo artiest heet Cumberland Bones en laat een mix horen van country, bluegrass en Americana muziek. Tel daarbij op de intrigerende en kleurrijke verhalen en je hebt een hele mooie plaat tot je beschikking.

Stephen Flatt komt uit een muzikale familie en leeft en ademt al zijn hele leven muziek. Hij vormde een band genaamd Flatt & Alvis met singer / songwritter Shane Alvis en bracht Fields of Fire in eigen beheer uit. Dat album kreeg veel positieve kritieken. Een combinatie van Appalachian folk, southern rock en traditionele country vormden het unieke geluid van deze band. Dat was 2006 en in 2011 vormde hij een nieuwe band genaamd The Tolleson Experiment. Opnieuw een combinatie van verschillende muziekstijlen.

Maar Flatt had ambitie om zijn eigen weg in te slaan. Hij heeft in zijn hele leven genoeg nummers geschreven, dus aan liedjesmateriaal geen gebrek. De sterkste en beste nummers werden er uitgepikt en zo kwam Cumberland Bones tot stand. Het resultaat is een rijke en bevlogen country plaat die wordt verweven met genres zoals bluegrass en Americana. Een breed palet, maar uiterst effectief en genietbaar.

Dat Stephen Flatt niet zomaar een of andere beginneling is blijkt ook aan het aantrekken van producer Dave Roe. Naast producer is Roe een bekende bassist en heeft met grote namen gewerkt zoals Sturgill Simpson, Loretta Lynn, Carrie Underwoord en Johnny Cash. Zeer gerespecteerd muzikant in Nashville waarmee Stephen Flatt zich goed aan heeft gedaan.

Want Cumberland Bones klinkt productietechnisch geweldig. Op nummers zoals Logan Creek, One More Time en Gone Away wordt er Americana gebied verkend. Zeer fijne Americana met scherpe pedal steels die naar de voorgrond treden. Die worden heel makkelijk en simpel afgewisseld met perfecte bluegrass nummers zoals White County Shine en El Camino, waar snerpende fiddles en banjo’s uitblinken.

Dat het muzikaal gezien goed zit bestaat geen twijfel over mogelijk. Maar Stephen Flatt is ook een uitstekende liedjessmid. Natuurlijk niet heel verwonderlijk als je uit Nashville komt. De teksten laten vooral het rurale leven in het zuiden van Amerika horen met verschillende interessante personages en bijbehorende verhalen.

Het geeft maar weer eens aan dat Cumberland Bones genoeg variatie biedt. De jarenlange ervaring van Stephen Flatt is duidelijk hoorbaar en alles aan dit album straalt kwaliteit uit. Het knappe is dat Stephen Flatt heel goed die schakeling kan maken tussen verschillende genres. Alsof het niets is. Dat maakt van Cumberland Bones een album die boven de rest uitspringt en gehoord kan en mag worden door een breed publiek. De naam Stephen Flatt is voor nu nog redelijk onbekend, maar daar kan met deze plaat wel eens verandering inkomen. (Eigen Beheer)