The Brother Brothers – Calla Lily

The Brother Brothers - Calla Lily album cover

The Brother Brothers zijn er helemaal klaar voor. En welke artiest tegenwoordig niet? Klaar om weer op pad te gaan, nieuwe steden ontdekken en optredens voor volle zalen geven. In Amerika is mondjesmaat steeds meer mogelijk en er worden voor 2021 weer veel nieuwe tour data ingepland. The Brother Brothers zijn nog niet zo gretig, maar hun nieuwe plaat Calla Lily is een fijne vervanging voor de live optredens.

The Brother Brothers komen uit het New Yorkse Brooklyn en Calla Lily is hun tweede plaat. Het zijn broers Adam en David Moss die folk muziek maken. Debuutalbum Some People I Know uit 2018 werd met veel positiviteit ontvangen door critici zoals NPR, Billboard en Rolling Stone Country. Ook muziekliefhebbers over de hele wereld genoten van dit debuut. En er is nu dan eindelijk een vervolg met Calla Lily.

On the Road Again is de opener en single van de plaat. The Brother Brothers geven hier gelijk mee aan dat ze tot het bot gemotiveerd zijn om weer te gaan optreden. Het nummer heeft een laid-back vibe en met het begin van de lente en de zomer in aantocht is dit het ideale nummer om mee weg te dromen. Sowieso is heel Calla Lily ingetogen, warm en zacht. Folk liefhebbers gaan hier van genieten.

Qua instrumentatie worden vooral akoestische gitaren, drums en fiddles gebruikt. Vooral de fiddle heeft een prominente aanwezigheid en ik kan er geen genoeg van krijgen. Het instrument is heel uitgesproken op The Road Runner Song en The Chase. Zeker laatstgenoemde is van buitencategorie en het beste nummer van de plaat. De flow is heerlijk en zo zacht als boter. Volop genieten.

Door de razendsnelle bekendheid van debuut Some People I Know konden The Brother Brothers voor Calla Lily producer Ryan Hadlock aantrekken. Hadlock is in het verleden genomineerd voor Grammy’s en werkte met grote namen zoals Brandi Carlile, The Lumineers en Vance Joy. Namen die hun sporen zonder meer hebben verdiend. Daarnaast werd Calla Lily opgenomen in Bear Creek Studios in Washington waaronder grote namen zoals Train, Fleet Foxes en Josh Ritter hun platen opnamen. Dit alles geeft maar aan hoe The Brother Brothers binnen korte tijd een grote band is geworden.

Bij de eerste beluistering van Calla Lily kwamen bij mij twee namen omhoog schieten. Namelijk die van folk band Good Old War en Tim Knol. Dat komt met name door het stemgeluid van de broers. Persoonlijk vind ik het niet heel bijzonder, maar het went en is te overzien. Daarnaast is Calla Lily dus niet heel uitgesproken, een beetje bleek zelfs. Geen bombarie, maar tedere nummers die duidelijk zijn gemaakt voor de gevoelige folkmuziekliefhebber.

Deze plaat is een uitstekende toevoeging aan het jonge oeuvre van The Brother Brothers. Een kleurrijke en fleurige band die kwaliteit boven kwantiteit zet. Aan de cijfers te zien zijn veel mensen gevallen voor de charmes van The Brother Brothers en ik begrijp volkomen waarom. Laat je overvallen door de muziek van deze broer en droom even weg naar warme vakantiebestemmingen en exotische orden. Dat gaat absoluut lukken met Calla Lily. (Compass Records)