Vivian Leva and Riley Calcagno

Vivian Leva & Riley Calcagno album cover

Vivian Leva en Riley Calcagno maakten al aardig wat indruk met hun debuut Time is Everything uit 2017. Dat album liet een fijn country geluid horen en drie jaar later komen ze met de altijd moeilijke tweede plaat. Geen inspirerende of frivole albumnaam, maar titelloos. Maakt niet uit, want deze plaat is weer op en top country met genoeg afwisseling en diversiteit.

Vivian Leva groeide op in de omgeving van het Appalachia gebergte en heeft muziek met haar opvoeding meegekregen. Haar ouders waren gerespecteerde muzikanten. Riley Calcagno groeide op in Seattle en was al van jongs af aan met muziek bezig. Hij meesterde de fiddle en leerde daarna andere instrumenten zoals de banjo, gitaar en mandoline.

Het duo lijkt voor elkaar te zijn gemaakt. Dat lieten ze horen op debuut Time is Everything die veel lof kreeg van gerenommeerde magazines zoals Rolling Stone. De vocalen wisselden elkaar met veel precisie af, maar ook solo blinken ze beiden uit. Op het titelloze vervolg is het niet anders en gaan ze door waar Time is Everything mee stopte.

De instrumentatie op Vivian Leva and Riley Calcagno is werkelijk waar fantastisch. Er wordt gebruik gemaakt van veel verschillende instrumenten, maar de fiddle blinkt hier het meest uit. Riley Calcagno is wat dat betreft een virtuoos als het aankomt op de fiddle en je merkt dat de jarenlang ervaring hier wordt getoond.

Daar komt bij dat de plaat geproduceerd is door Joel Savoy. Savoy runt platenlabel Valcour Records in Louisiana, is Grammy winnaar en is een uitmuntende fiddle en gitaar speler. Hij werkte onder andere met T-Bone Burnett, Steve Earle en Linda Ronstadt. Een aardig indrukwekkend rijtje. Dat Leva en Calcagno de samenwerking aangingen met Savoy is eigenlijk alleen maar een logische keuze geweest. Ze hebben in ieder geval hun muzikale talenten en kwaliteiten optimaal benut met elkaar.

De muziek op Vivian Leva and Riley Calcagno noemt het duo zelf old-soul roots. Daar hoor ik inderdaad wat van terug, maar er heerst vooral een klassiek country geluid op de plaat. Zoals al eerder gezegd staat de fiddle centraal, maar ook klanken van banjo’s en pedal steels doen heel effectief hun intreden. Het maakt dat dit album zeer geschikt is voor de verfijnde country luisteraar.

Leva en Calcagno hebben een plaat gemaakt om bij weg te dromen. Even helemaal tot rust komen en de muziek helemaal tot je te nemen. Daar is deze klassieke country plaat erg geschikt voor. Het is niet een plaat die je overal en altijd kan op zetten. De volle aandacht is echter wel nodig om het te kunnen waarderen. Als je eenmaal een rustig plekje hebt gevonden en stilte om je heen dan stellen Vivian Leva and Riley Calcagno absoluut niet teleur. Dat beloof ik je. (Free Dirt Records)